Jízda na kole je velmi oblíbenou volnočasovou aktivitou ale také prostředkem pro přibližování se na kratší vzdálenosti, třeba na nákupy nebo do práce. Standardní údržba kola se obvykle omezuje pouze na kontrolu správného tlaku v pláštích a do větších oprav se zpravidla nepouštíme, pokud kolo spolehlivě jezdí. Každé zařízení se však jednou za čas pokazí a v té chvíli se dostává ke slovu vhodné nářadí.
Úplně první modely jízdních kol (stejně jako automobilů) nebyly vybavovány vlastním nářadím, menší sady se začaly objevovat až v polovině minulého století. Přestože se jízdní kola po silnicích prohání už více než 200 let, výrazněji se začala používat právě až pro 2. světové válce. Jejich narůstající obliba přispěla také k rozvoji příslušenství, ke kterému se bezesporu řadí i speciální nářadí. Právě v padesátých letech se kola začala vybavovat podsedlovou kapsičkou/brašničkou s několika klíči či univerzálním nástrojem, které bylo možné použít v případě menší poruchy na cestách, větší opravy se však realizovaly svépomocí a za použití běžně dostupného univerzálního nářadí. Speciální nářadí na kolo určené na konkrétní opravy navazuje na zdokonalování tohoto dopravního prostředku a ladění jednotlivých technologických součástí pro plynulou a bezpečnou jízdu.
Nejdůležitější součásti sady nářadí na kolo se obvykle v nějaké formě vozí přímo jako jeho výbava a slouží k rychlému překonání nastalého problému. Jedná se minimálně o sadu klíčů, jejímž prostřednictvím jste schopni provést základní úkony, jako utahování nebo povolování součástek či jejich nastavení (například výšky řídítek, sedla apod.). V současné době se k tomuto účelu využívá nejčastěji velmi skladný multiklíč.
Základní nářadí, které je potřeba k opravě běžných poruch i na cestách zahrnuje:
Pomocí těchto nástrojů je možné opravit nahodilé jednoduché poruchy, které vás mohou potkat prakticky kdekoliv na vyjížďce nebo při dlouhém nepoužívání kola. Všechny tyto nástroje by s sebou měl vozit především pokročilý cyklista, začátečníci jsou obvykle schopni pracovat maximálně s pumpičkou.
Multiklíč neboli multifunkční nářadí na kolo je v podstatě sada klíčů na opravu kola kompaktně osazená na jednu rukojeť. Složení multiklíče se liší s ohledem na výrobce nebo použití, obvykle však na něm najdete:
Kromě nich může být dále vybaven klíči centrovacími, montpákami a také nýtovačem řetězu, případně dalšími doprovodnými nástroji a příslušenstvím (například otvírákem láhví). Podle sestavy je pak možné provádět různé úkony, včetně zanýtování řetězu, dotáhnout nastavitelné součásti (sedlo, řídítka, osy), docentrovat kola a provést přípravné úkony na výměnu pláště.
Díky kompaktnímu provedení a sofistikovanému členění je brašna na nářadí na kolo ideální způsob, jak převážet všechny potřebné nástroje, ale také například drobné peníze či mobil. Její výhodou je uzpůsobení k uchycení na kolo v místech, kde nezavazí.
Brašny na kolo se dělí podle toho, kde na kole jsou umístěny. Nejčastěji se setkáváme s brašnami:
Kromě uvedených však existuje ještě celá řada speciálních druhů.
V terénu je možné provést především základní opravy, na které jste vybaveni. Pokročilejší cyklisti tak zpravidla jsou schopni upravit tlak v kolech, docentrovat a nastavit si jednotlivé součásti a případně zanýtovat řetěz nebo vyměnit plášť. Pokud ovšem dojde k mechanickému poškození některé z důležitých technických částí (například ohnutí převodů, protržení brzdového lanka), pravděpodobně s tím nic v terénu nesvedete a budete muset do servisu.
Pokud jezdíte pravidelně i v terénu na delší vyjížďky, určitě se vám vyplatí rozšířené pojištění nejen samotného kola (majetku), ale také provozování sportů, resp. cestovní pojištění a pojištění odpovědnosti (pro případ, že něco zničíte při jízdě na kole). Budete-li sjednávat nějaké cyklopojištění, rozhodně si ověřte, že v něm máte zahrnutou asistenci – díky ní se můžete snadno dostat domů z místa nehody v terénu.
Cena nářadí na kolo se liší především podle výbavy (obsahu), samotný multiklíč může stát do 100 Kč, ale třeba i kolem 100 Kč podle materiálu a obsaženého nářadí. Pokud budete kupovat kompletní sadu včetně opravy duší a pumpičky, můžete se dostat přibližně až na 1 500 Kč.
Obdobně jako u jiných sportů i u cyklistiky platí komunitní výpomoc. Pokud tedy potkáte na svých cestách cyklistu, který se potýká s nějakým problémem, určitě se u něj zastavte a zkuste mu vypomoct. Běžně se to očekává.
Obecně platí, že byste bez nářadí neměli vyjíždět nikam. Pokud se ovšem chystáte jezdit pouze po městě, pravděpodobně si s případným problémem nějak poradíte. Do terénu se bez něj ovšem nepouštějte ani na krátké vyjížďky.
Cyklistický sport především mimo město může být nebezpečný i v případě, že máte všechny potřebné ochranné prvky a pomůcky. V případě nehody je vždy lepší mít někoho s sebou, proto na delší vyjížďky raději nejezděte sami.
Při cyklistickém sportu nebo pravidelných delších vyjížďkách na kole je velmi důležité mít s sebou alespoň základní nářadí, díky kterému opravíte běžné poruchy. Do základní sady se sestavy se řadí sada klíčů nebo multiklíč, pumpička a přípravky na lepení či výměnu pláště. Nářadí s sebou vozte ideálně vždy, i když si pořídíte levnější typ – zejména v terénu nikdy nevíte, co se může přihodit.
Děkujeme, že jste dočetli až sem, a pokud hledáte ideální dárek k Vánocům pro cyklistu, zkuste brašnu na nářadí.